• دوشنبه ١٩ آبان ١٣٩٩-١١:٢٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٩٥٣٦
محمد جواد حق شناس؛

بمناسبت روز هفده ابانماه برابر با هفتم نوامبر روز جهانی شهرسازی

بیش از هفت دهه است که که روز هفدهم ابان یا هفتم نوامبر بعنوان روز جهانی شهرسازی یا شهر ساز مورد توجه و تکریم قرار گرفته است .
در کشور ما کمتر از دو دهه است که به این مهم میپردازند.جایگاه شهر سازان و تلاشگران عرصه شهرسازی برای ارتقا کیفیت و کمیت زندگی شهروندان در شهرها جای تقدیر و سپاس دارد .
در جامعه ایرانی نزدیک به هفتاد درصد شهروندان و هم میهنان ما در شهرها زندگی می کنند .در نزدیک به ۱۴۰۰شهر ،شهری بزرگ با مشخصات تهران که نزدیک به ده میلیون جمعیت رو در خودش جای داده است .
و امروز عنوان ابرشهر را به خودش اختصاص داده است تا شهرهای مراکز استانها مثل اصفهان ، شیراز ،بوشهر ،تبریز و مشهد یا شهرهای کوچکتر و حتی شهرهایی که تن به نوعی زندگی روستایی می دهند اما به هر حال عنوان شهری را دارند.
شهرها امروز نماد و معرفی هویت انسانها را هم دارند.یکی از عناصر اصلی هویتی ما انسانها شهری است که ما در آن بدنیا آمده ایم .شهری که درآن زندگی میکنیم و شهری که به او علاقه داریم .
در ایران زمین هم اندیشه ایران شهری اندیشه نویی نیست .ما در متون کهن و حتی شاهنامه عزیز هم میبینیم بحث ایران شهر یکی از مباحث مهمی است که مورد توجه بوده و این شهرها بودند که توانسته اند محل شکل گرفتن هویت ایرانی و هویت زندگی متمدن ایران باستانی را تا به امروز سامان بدهند و به نتیجه برسانند.
شهرها نمادی برای زندگی انسانها در کنار هم هستند .نمادی برای دوستی و نمادی برای صلح .
شاید مفهوم همسایگی است که آرام آرام به مفهوم هم محله ای و همشهری و نهایتا به مفهوم هم میهن میرسد.
امیدوارم که بتوانیم در این روز با قدردانی از تمام بزرگان و نخبگان و تلاشگران که در عرصه شهر و شهرسازی خدمت میکنند قدر زحمات آنها را بدانیم و از تلاششان برای شکل دادن شهر ها با هویت مناسب دقیق فرهنگی و اجتماعی تلاش می کنند ،تقدیر بعمل آوریم و بتوانیم از اندیشه شان و خلاقیت شان برای ایجاد رضایت میان شهروندان بهره ببریم .
تمام شهرسازان انسانهای متعالی با فکرهای متعالی هستند که از اندیشه شان برای بهتر زیست کردن انسان امروز تلاش می کنند ،من در اینجا سپاس و تشکر خودم را از این انسانها وارسته اعلام میکنم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: